вторник, 27 март 2012 г.

Review: Jay-Jay Johanson - "Spellbound" 2CD 2011



Country : Sweden

Year : 2011

Label : Universal Music

Genre : Pop; Rock; Acoustic; Jazzy; Melancholic Pop

Web Site : Jay-Jay Johanson Last Fm Page




Jay-Jay Johanson е роден в Trollhatton, Sweden през 1969 година. Музиката му е меланхолична, понякога, друг път весело-иронична. Попила е в себе си от нещата на Nick Drake и Nick Cave, смес примесена с прекрасни пиано мелодии и миниатюри. Не се съмнявай, че и в този албум ги има тези определящи музиката му съставки. Лириките са тежки - за общочовешки терзания, любов, самота. Виж някои от заглавията на песните от новия му двоен албум "Spellbound" - "Shadows"; "The Girl I Love Is Gone"; "Out Of Focus"; "She Doesn't Live Here Anymore"; "Suicide Is Painless"; "The Thrill Is Gone"; "My Mothers Grave"; "She's Mine But I'm Not Hers"; "I'm Older Now" - които директно препращат към минорни мисли, и въпреки имената си са едни от най-добрите песни в албума. Албума е двоен, както споменах, вторият диск се казва "Looking Glass (New Acoustic Versions)", и както се разбира от името му, съдържа предимно акустични пиеси. Тук има зашеметяващи акустични китари, прекрасно пиано, което увлича душата ти с всеки свой акорд. Усеща се и лека jazz атмосфера, плюс прекрасно музициране, което няма как да остане незабелязано. А в "Blind" е почти сигурно, че можеш да объркаш и да се чудиш, дали Nick Drake не е възкръснал и преродил се в Jay-Jay Johanson.

Това е една прекрасна композиция в която има цигулкови оркестрации и един прекрасен глас. Историята е за това, че когато откриеш любовта, всичко преди това те навежда на мисълта, че си бил сляп, и как не си я виждал досега. Пропитият му с болка и осъзнаване глас в "Suicide Is Painless" е прекрасен и песента въпреки всички минорности е позитивна, като това да продължиш след тежък период. Да мислиш напред. Заглавната "Spellbound" е 34 секундна миниатюра с дисонантни ударни, леко маркиращи и гласа на Jay-Jay, който е една идея по-минорен от този в "Blind". "Far Away" е приятна пиано реминисценция в която може да усетиш John Lennon, jazz, тъжен blues и единствено своите собствени мисли, които отекват и са се разгърнали като разтеглен акордеон. Слаби песни тук отсъстват, ако под слаби имаш предвид меланхолични, jazzy миниатюри, изсвирени на пиано, цигулка, контрабас и глас, то албума в такъв случай не е за теб. Защото е пълен с такива красоти. Два диска и много минути музика за размисъл, вглъбение, любов, търсене. И не досажда и грам, която и песен да вземеш. А тук, във всяка композиция можеш да откриеш какъв прекрасен текстописец и композитор е Jay-Jay Johanson. Обзема ме очарование и спокойствие слушайки петата от втория диск - "Believe In Us", която е хем с класически звучащо пиано, но в същото време и близка до баладично pop звучене. Мисли в посока Elton John среща Rufus Wainwright, но с лека нотка меланхолия в общото звучене. "The Chain" има един от най-романтичните текстове, които съм слушал напоследък, редом до тези от новите албуми на Cilla Jane и Death Cab For Cutie - съответно "Until Morning Comes" и "Codes And Keys". А, да, ето го и него:

"I would like to take a walk with you.
But I'm scared it's gonna rain.
Just a picnic in the park for two.
But the gardener will complain.
"

"I've been follow by the worst of luck.
Maybe you can break this chain.
Come with me, come with me.
Darling can't you see.
I'm in love.
"

Оставя ме вторачен и вътре в песента. "The Chain" е убийствена, изтъкана от съвършенство пиеса. Пускай я на гаджето си често, случва магии. В смисъл, магията чака да бъде отключена, и това става с песен като "The Chain", с всяко следващо слушане става все по-красива и расте в теб. Която и песен да хванеш, пианото в нея ще е класа - хем jazzy камерно (но хубаво), хем с щипка класика. На моменти меланхолията обгърнала композициите може да ти дойде в повече, но музикантския дух, и леко загатнатия jazz ще ти говорят, че слушаш една добре направена, завършена музика, и това ще е истината. Вторият диск е с акустични вариации, които разкриват дълбочината в композирането на бавни, мелодични pop, jazzy пиеси от Jay-Jay Johanson. Песните в него са една идея по-меланхолични - с тъжни пиано партии, баладични, прокрадващи се към сърцето ти, за да го обгърнат с истини за света и любовта. Вземи тези редове от "She Doesn't Live Here Anymore" - "Since she's been gone, there's nobody here. To catch me when I fall" - и ще усетиш мъчителното, сподавено очакване и самотата която е пропита в тях.

Този албум ще се хареса на хора слушащи както класика, така и jazz, pop, blues, най-малкото защото обхваща всички тези стилове и ги миксира в приятна, баладична, близка, емоционална музика, съдържаща късчета хомогенна меланхолия. С такива албуми е хубаво да си леко тъжен, повярвай ми, усетил съм го.